کانون قرآن

تشکل دانش آموزی کانون قرآن دبیرستان شهید دستغیب 1 شیراز

تشکل دانش آموزی کانون قرآن دبیرستان شهید دستغیب 1 شیراز

>
به ما امتیاز دهید .
کانون قرآن
کانون در شبکه های اجتماعی



آخرین مطالب

فضایل انگشتر عقیق ۲

چهارشنبه, ۹ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۱۲ ق.ظ

۱۰-نگاهدار انسان در سفر
امام صادق علیه السلام می فرماید : عقیق حرز در سفر است و دست کردن انگشتر آن در هنگام سفر ، انسان را از خطرهای سفر محفوظ و مصون می دارد . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل ۵ / ۸۹ ، و ۹۰ )
یکی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله می گوید : روزی مردی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و از دزدان قافله در مسیر مسافرت و دزدیده شدن اموالش توسط آنها شکایت کرد . حضرت فرمود : چرا انگشتر عقیق در دست نمی کنی ؟ پس همانا انگشتر عقیق انسان را از هر بدی محافظت می کند . ( کافی ۶ / ۴۷۱ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، مکارم الاخلاق ص ۸۸ ، وسائل ۵ / ۸۹ ) 
۱۱-عاقبت به خیری انسان در زندگی
راوی از امام باقر علیه السلام پرسید : چه نگینی بر روی انگشترم قرار دهم ؟ حضرت فرمود : ای بشیر ! چرا غافلی ازعقیق قرمز و عقیق زرد و عقیق سفید ؟ هر کس از شیعیان آل محمد علیهم السلام باشد و یکی از این سه نوع عقیق را در دست کند ، در زندگی اش مگر خیر و برکت و خوبی نمی بیند . ( امالی ص ۳۸ ، الامان ص ۵۲ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ ، بحارالانوار ۳۷ / ۴۲ ) 
حضرت زهرا علیها السلام از رسول خدا نقل می فرمایند : هر کس انگشتر عقیق در دست کند ، همیشه خیر و خوبی می بیند . ( امالی ص ۳۱۱ ، وسائل الشیعه ۵ / ۸۸ ) 
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله می فرماید : خداوند عاقبت کسی را که انگشتر عقیق در دست نماید ، به خیر و خوبی ختم کند . ( دعائم الاسلام ۲ / ۱۶۴ ، مستدرک ۳ / ۲۹۵ ، )
۱۲-بازداشتن از عذاب خداوند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : زمانی که خداوند موسی بن عمران را خلق کرد ( وقتی او را در میقات به رسالت مبعوث کرد ) با موسی بن عمران سخن گفت ، سپس خداوند عنایت ویژه ای به اهل زمین کرد و از نور صورت حضرت موسی ، کوه عقیق را آفرید ، سپس خداوند قسم یاد نمود : به عزتم قسم هرگز نمی سوزانم و عذاب نمی کنم دستی را که در آن انگشتر عقیق باشد ، به شرط آنکه ولایت علی علیه السلام را در دل داشته باشد . ( المناقب ۳ / ۳۰۲ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ ، بحار الانوار ۴۲ / ۶۲ ، وسائل ۵/ ۸۷ )
سلمان و ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و آله روایت می کنند که فرمود : در سفر معراج به ان مقامی رسیدم که نزدیک تر از آن به خداوند تصور شدنی نیست . خداوند با من میان دو کوه عقیق سخن گفت و خطاب رسید : یا احمد ! همانا من ، تو و علی را از نور خودم خلق کردم و این دو کوه عقیق را ( که در عرش می بینی ) از نور صورت علی بن ابی طالب خلق کردم . پس به عزت و جلالم قسم می خورم که به راستی خلق کردم این دو کوه عقیق را تا نشانه ای باشد میان موجودات و آفریده هایم و مومنان با این علامت شناخته می شوند . ( ای رسول ما ) به راستی به عزتم قسم یاد می کنم که همانا آتش جهنم را بر کسانی که انگشتر عقیق در دست می کنند و ولایت علی علیه السلام را در سینه دارند و شیعه اویند ، حرام کردم . (مئه منقبه ص ۱۶۹ ، الشیعه فی احادیث الفریقین ص ۱۷۸ )
۱۳-غم زدایی و فرح انگیزی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید : ( ای مردم ) انگشتر عقیق در دست کنید ، همانا تا انگشتر عقیق در دست دارید ، حزن و اندوه بر دل شما وارد نمی شود . ( عیون اخبار الرضا ۲ / ۴۷ ، وسائل ۵ / ۸۶ ، مکارم الاخلاق ص ۸۷ ، صحیفه الرضا ص ۶۲ ) 
۱۴-افزایش امکان برنده شدن در قرعه
امام رضا علیه السلام می فرماید : کسی که انگشتر عقیق در دست کند و قرعه را بردارد ، شانس او برای برنده شدن بیشتر است و قرعه بهتری خواهد داشت . ( کافی ۶ / ۴۷۰ ، ثواب الاعمال ص ۱۷۵ ، وسائل ۵/ ۸۵ ، جامع الاخبار ص ۱۳۴ )

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی