کانون قرآن

تشکل دانش آموزی کانون قرآن دبیرستان شهید دستغیب 1 شیراز

تشکل دانش آموزی کانون قرآن دبیرستان شهید دستغیب 1 شیراز

>
به ما امتیاز دهید .
کانون قرآن
کانون در شبکه های اجتماعی



آخرین مطالب

لغزشگاههاى اندیشه از نظر قرآن

سه شنبه, ۱۲ آبان ۱۳۸۸، ۰۵:۴۸ ق.ظ
1. تکیه بر ظن و گمان بجاى علم و یقین

قرآن مى‏گوید: «اکثر مردم چنین‏اند که اگر بخواهى پیرو آنها باشى تو را از راه حق گمراه مى‏کنند، براى اینکه تکیه‏شان بر ظن و گمان است(نه بر یقین)و تنها با حدس و تخمین کار مى‏کنند.» (1) 

یکى دیگر از موجبات لغزش اندیشه، گرایش به شخصیتهاست. شخصیتهاى بزرگ تاریخى یا معاصر از نظر عظمتى که در نفوس دارند بر روى فکر و اندیشه و تصمیم و اراده دیگران اثر مى‏گذارند و در حقیقت، هم فکر و هم اراده دیگران را تسخیر مى‏کنند.دیگران آنچنان مى‏اندیشند که آنها مى‏اندیشند و آنچنان تصمیم مى‏گیرند که آنها مى‏گیرند، دیگران در مقابل آنها استقلال فکر و اراده خود را از دست مى‏دهند.

قرآن کریم در آیات زیادى به شدت با پیروى از ظن و گمان مخالفت مى‏کند و مى‏گوید: مادامى که به چیزى علم و یقین حاصل نکرده‏اى آن را دنبال مکن.امروز از نظر فلسفى مسلم شده است که یکى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همین بوده است. «دکارت‏» هزار سال پس از قرآن اولین اصل منطقى خویش را این قرار داد و گفت: «هیچ چیز را حقیقت ندانم مگر اینکه بر من بدیهى باشد و در تصدیقات خود از شتابزدگى و سبق ذهن و تمایل بپرهیزم، و نپذیرم مگر آن را که چنان روشن و متمایز باشد که هیچ گونه شک و شبهه در آن نماند.» (3)

2-میلها و هواهاى نفسانى 

انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت کند باید در مورد مطلبى که مى‏اندیشد کاملا بى‏طرفى خود را حفظ کند، یعنى کوشش کند که حقیقت‏خواه باشد و خویشتن را تسلیم دلیلها و مدارک نماید.درست مانند یک قاضى که روى پرونده‏اى مطالعه مى‏کند، باید نسبت به طرفین دعوا بى‏طرف باشد.قاضى اگر تمایل شخصى به یک طرف داشته باشد به طور ناخود آگاه دلایلى که براى آن طرف است نظرش را بیشتر جلب مى‏کند و دلایلى که له طرف دیگر و علیه این طرف است‏خود به خود از نظرش کنار مى‏رود و همین موجب اشتباه قاضى مى‏گردد. 

انسان در تفکرات خود اگر بى‏طرفى خود را نسبت به نفى یا اثبات مطلبى حفظ نکند و میل نفسانى‏اش به یک طرف باشد، خواه‏ناخواه و بدون آنکه خودش متوجه شود عقربه فکرش به جانب میل و خواهش نفسانى‏اش متمایل مى‏شود.این است که قرآن هواى نفس را نیز مانند تکیه بر ظن و گمان یکى از عوامل لغزش مى‏شمارد. در سوره النجم مى‏فرماید: 

ان یتبعون الا الظن و ما تهوى الانفس (4). 

پیروى نمى‏کنند مگر از گمان و از آنچه نفسها خواهش مى‏کنند.

3-شتابزدگى 

هر قضاوت و اظهار نظرى مقدارى معین مدارک لازم دارد و تا مدارک به قدر کافى در یک مساله جمع نشود هر گونه اظهار نظر، شتابزدگى و موجب لغزش اندیشه است. 

قرآن کریم مکرر به اندک بودن سرمایه علمى بشر و کافى نبودنش براى برخى قضاوتهاى بزرگ اشاره مى‏کند و اظهار جزم را دور از احتیاط تلقى مى‏نماید.مثلا مى‏فرماید: و ما اوتیتم من العلم الا قلیلا (5) . 

آن مقدار علم و اطلاعى که به شما رسیده اندک است و براى قضاوت کافى نیست. 

امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند در قرآن بندگان خویش را با دو آیه اختصاص داد و تادیب فرمود: یکى اینکه تا به چیزى علم پیدا نکرده‏اند تصدیق نکنند (شتابزدگى در تصدیق)و دیگر اینکه تا به چیزى علم پیدا نکرده‏اند، تا به مرحله علم و یقین نرسیده‏اند، رد و نفى نکنند(شتابزدگى در انکار).خداوند در یک آیه فرمود: الم یؤخذ علیهم میثاق الکتاب ان لا یقولوا على الله الا الحق (6) . 

قرآن کریم در آیات زیادى به شدت با پیروى از ظن و گمان مخالفت مى‏کند و مى‏گوید: مادامى که به چیزى علم و یقین حاصل نکرده‏اى آن را دنبال مکن (2) . 

امروز از نظر فلسفى مسلم شده است که یکى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همین بوده است

آیا از آنها در کتاب(کتاب فطرت یا کتابهاى آسمانى)پیمان گرفته نشده که جز آنچه حق است(حق بودنش محرز است)به خداوند نسبت ندهند؟ در آیه دیگر فرمود: 

بل کذبوا بما لم یحیطوا بعلمه (7) . 

انکار کردند و تکذیب کردند چیزى را که به علم آن احاطه نداشتند (نمى‏شناختند).

قرآن کریم در آیات زیادى به شدت با پیروى از ظن و گمان مخالفت مى‏کند و مى‏گوید: مادامى که به چیزى علم و یقین حاصل نکرده‏اى آن را دنبال مکن.امروز از نظر فلسفى مسلم شده است که یکى از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همین بوده است.

4-سنت‏گرایى و گذشته‏نگرى 

انسان به حکم طبع اولى خود هنگامى که مى‏بیند یک فکر و عقیده خاص مورد قبول نسلهاى گذشته بوده است‏خود به خود بدون آنکه مجالى به اندیشه خود بدهد آن را مى‏پذیرد.قرآن یاد آورى مى‏کند که پذیرفته‏ها و باورهاى گذشتگان را مادام که با معیار عقل نسنجیده‏اید نپذیرید، در مقابل باورهاى گذشتگان استقلال فکرى داشته باشید.در سوره بقره آیه 170 مى‏گوید: و اذا قیل لهم اتبعوا ما انزل الله قالوا بل نتبع ما الفینا علیه آبائنا او لو کان آباؤهم لا یعقلون شیئا و لا یهتدون. 

اگر به آنها گفته شود که از آنچه خدا به وسیله وحى فرود آورده پیروى کنید، مى‏گویند: خیر، ما همان روشها و سنتها را پیروى مى‏کنیم که پدران گذشته خود را بر آن یافته‏ایم.آیا اگر پدرانشان هیچ چیزى را فهم نمى‏کرده‏اند و راهى را نمى‏یافته‏اند باز هم از آنها پیروى مى‏کنند؟!

5-شخصیت گرایى 

یکى دیگر از موجبات لغزش اندیشه، گرایش به شخصیتهاست.شخصیتهاى بزرگ تاریخى یا معاصر از نظر عظمتى که در نفوس دارند بر روى فکر و اندیشه و تصمیم و اراده دیگران اثر مى‏گذارند و در حقیقت، هم فکر و هم اراده دیگران را تسخیر مى‏کنند.دیگران آنچنان مى‏اندیشند که آنها مى‏اندیشند و آنچنان تصمیم مى‏گیرند که آنها مى‏گیرند، دیگران در مقابل آنها استقلال فکر و اراده خود را از دست مى‏دهند. 

قرآن کریم ما را دعوت به استقلال فکرى مى‏کند و پیرویهاى کورکورانه از اکابر و شخصیتها را موجب شقاوت ابدى مى‏داند، لهذا از زبان مردمى که از این راه گمراه مى‏شوند نقل مى‏کند که در قیامت مى‏گویند: ربنا انا اطعنا سادتنا و کبرائنا فاضلونا السبیلا (8) پروردگارا!ما بزرگان و اکابر خویش را پیروى و اطاعت کردیم و در نتیجه ما را گمراه ساختند. 

___________

1.و ان تطع اکثر من فى الارض یضلوک عن سبیل الله ان یتبعون الا الظن.(انعام/116). 

2.و لا تقف ما لیس لک به علم.(اسراء/36).

3. سیر حکمت در اروپا، جلد اول. 

4.نجم/23.

5.اسراء/85.

6.اعراف/169. 

7.یونس/39. 2.تفسیر المیزان[عربى]: ج 6/ص 319، ذیل آیه 169 سوره اعراف. 

8.احزاب/67.

استاد مطهری، مجموعه آثار، جلد دوم، صفحه 64

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۸/۰۸/۱۲
HDI

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی